top of page

Wokrecepten voor het hele gezin

Ik heb altijd al moeite gehad alle gezinsleden in huis eten voor te zetten dat ze allemaal lekker vinden. Mijn man houdt van de Franse keuken terwijl mijn kinderen het liefst patat met appelmoes eten. Zelf houd ik wel van de Hollandse keuken en ben ik wel in voor een experiment. Maar goed, zoals u al leest is dit niet echt goed te combineren. Er was altijd al ruzie aan tafel over het eten, en mijn man kookte ook wel eens maar ook dat viel niet in de smaak bij de kinderen. En ik kon hen natuurlijk ook niet altijd patat met appelmoes laten eten. Totdat mijn moeder me wees op wokrecepten. Ik had al wel eens gehoord van wokken en het leek me altijd best moeilijk. Ik had ook geen wok thuis. Mijn man heeft me toen voor mijn verjaardag een wok cadeau gedaan en een boekje met wokrecepten. Mijn moeder en ik zijn toen lekker in die wokrecepten gaan neuzen en hebben zelfs nog een cursus gedaan om te leren koken op die manier. Ik vond het meteen heel erg leuk en mijn man en kinderen vinden het ook erg lekker eten. Ik was eerst nogal verbaasd want toen ik die wokrecepten zag dacht ik, daar zit wel veel groente in. Ik twijfelde of mijn kinderen wel gerechten wilden eten met paksoi of taugƩ, maar ze vinden het heerlijk! Dus nu zet ik regelmatig iets op tafel met het behulp van wokrecepten. Ik maak het liefst iets met kip, maar omdat onze oudste vegetariƫr is maak ik ook regelmatig iets met tofu. Mijn man was daar eerst een beetje sceptisch over maar zelfs hij zit nu heerlijk te smullen als er iets met tofu op tafel staat. Zo zie je maar dat wokrecepten je wereld enorm kunnen veranderen, als je er maar voor open staat. We zijn nu zelfs een vakantie aan het plannen naar Aziƫ omdat we zelf wel eens willen proeven hoe men daar wokrecepten bereidt.

Wokrecepten gebruiken

Ik was dus ontzettend tevreden over die wokrecepten tot mijn jongste dochter plotseling last kreeg van een voedselintolerantie. Dat was natuurlijk wel even schrikken en ik was even bang dat het koken nu echt lastig zou zijn omdat we een aantal dingen niet meer konden eten. Maar wokrecepten lenen zich uitstekend voor mensen die allergisch zijn voor bepaalde ingrediƫnten want je kunt ontzettend eenvoudig je wokrecepten aanpassen. Ze mag bijvoorbeeld geen paprika meer, en dan wok ik dat even apart of ik laat het weg. Er zijn zoveel andere lekkere dingen die we nog wel gewoon kunnen gebruiken. En ik vind het heel prettig dat het wokken zo slank is. Omdat je niet zoveel vet gebruikt zitten er ook niet zoveel calorieƫn in de gerechten. Dat maakt het eten niet alleen lekker, maar ook nog eens gezond. Mijn man moest bovendien op zijn cholesterol letten, en dat kan ook prima met deze manier van koken. Kortom, ik ben dolgelukkig met deze nieuwe manier van eten bereiden en wil niets anders meer. Wokrecepten haal ik overal vandaan, van internet, uit kookboeken en op www.taiming.nl staan ze ook. Daarbij gebruik ik graag speciale noodles om de gerechten nog meer smaak te geven. Ook maak ik graag wokrecepten met rijst. Basmati rijst is absoluut mijn favoriet omdat het een lekkere zachte rijstsoort is. Daarnaast ben ik ook gaan experimenteren met anderen dingen zoals curry. Curry maken is echt het meest eenvoudige wat er is. Ik laat zelfs mijn kinderen nu wel eens curry maken want het enige wat je hoeft te doen is het aanbakken van je vlees en groente waar je dan kokosmelk en kruiden aan toevoegt. Ik kook dan meestal de rijst en er staat een heerlijk smaakvol gerecht op tafel. Makkelijker dan werken met wokrecepten wordt het gewoon niet!

Koken met een wok

Koken met een wok is ontzettend eenvoudig. Het is wel belangrijk dat je een fornuis hebt waar dat goed op kan. Gelukkig heb ik thuis een fornuis met wel zes pitten waarvan Ć©Ć©n heel groot. Ik had me altijd al afgevraagd waar die grote pit voor was, maar daar past mijn wok dus heel goed op. Ik heb een heel zware wok van gietijzer die ik goed onderhoud. Voor een beginner is het makkelijker om een wok te nemen die niet van gietijzer is. Bij allerlei winkels worden tegenwoordig wokpannen verkocht dus er is geen enkele reden meer om niet te beginnen met wokken. Een wok is, zoals ik kreeg, een prima verjaardagscadeau. De meeste wokpannen voor beginnende koks zijn bovendien niet duur. U hoeft daarnaast alleen nog maar op zoek naar wokrecepten en even uw boodschappen te halen. Met vlees, vis, groente, olie en rijst zet u dan in een handomdraai een heerlijke voedzame maaltijd op tafel. Uw gezin zal nooit meer anders willen dan dat. Bovendien is wokken een heel geschikte manier om voor grote gezelschappen te koken. Dus ook op een familiefeestje of een feestje met collegaā€™s kunt u de wokpan en uw wokrecepten uit de kast halen en zo een heerlijk maal voorzetten. Uw gasten zullen graag nog eens terugkomen om te genieten van uw heerlijke kookkunsten. Het is dan ook geen wonder dat zoveel mensen zijn begonnen met wokken de afgelopen jaren. Wokrecepten zijn dan ook overal beschikbaar, zowel voor beginnende als gevorderde koks. Schroom daarom niet en waag u ook eens aan het wokken!


Recent Posts
bottom of page